Kategoria

Homo Sapiens, strona 24


lut 18 2010 Jak nawiązać dobry kontakt?
Komentarze: 0

Kiedy nie masz z kimś dobrego kontaktu, zachowujesz się inaczej niż on. Aby ten kontakt osiągnąć, musisz się upodobnić. Najskuteczniejsi profesjonaliści od komunikacji nawiązują kontakt, dopasowując zachowanie niewerbalne, co zawiera trzy etapy zwane harmonizowaniem (ang. matching), odzwierciedlaniem (ang. mirroring) i dopasowaniem (ang. pacing). Jeśli na przykład jesteś w czyimś biurze i siedzisz dokładnie naprzeciw tej osoby, wciąż możesz nawiązać kontakt. Jedną z metod, która pomoże Ci poczuć się bardziej nieskrępowanie, jest dopasowanie do pozycji, którą przyjęła druga osoba. Przebywając z tą osobą, zwróć uwagę na sposób, w jaki siedzi, i powoli zacznij zmieniać ułożenie własnego ciała, by się do niej dopasować. Zwróć uwagę na kąt ułożenia jej kręgosłupa — czy jest bardzo wyprostowana? A może lekko pochylona w jedną stronę, czy do przodu? Przyjrzyj się ułożeniu głowy. Czy jest ona przechylona w jedną stronę czy nie. Jeśli nagle usiądziesz dokładnie tak samo jak ta osoba, może pomyśleć, że ją naśladujesz, a to doprowadzi do zerwania kontaktu. Tutaj chodzi o powolne i dyskretne przyjęcie podobnej postawy. To nie jest nic nowego. Na pewno zauważyłeś, że w przypadku udanej interakcji z kolegą stoisz lub siedzisz dokładnie tak samo jak on. Harmonizowanie występuje w sposób naturalny, gdy dwoje ludzi nawiąże kontakt. Jednak harmonizowanie można również stosować świadomie, aby taki kontakt osiągnąć lub wzmocnić. Możesz harmonizować dosłownie każde zaobserwowane zachowanie. Przybierana postawa, wyraz twarzy, szybkość oddechu, ton, tempo i wysokość głosu — wszystkie te cechy są potężnymi sposobami zharmonizowania się z drugą osobą. Harmonizując te cechy w celu dopasowania się do drugiej osoby, wchodzisz w jej świat i zbliżasz się coraz bardziej do niej, ponieważ wszystkie te niewerbalne zachowania wyrażają stan jej umysłu. Harmonizowanie to nie sztuczka, która umożliwia kontrolowanie innych. Jest to sposób, który pozwala dostosować własne zachowanie w celu zsynchronizowania się z daną osobą. Pomoże Ci on poczuć i zrozumieć, jak to jest być w tym momencie daną osobą. To nie tylko umożliwi budowanie kontaktu, ale ułatwi całą komunikację. Umyślne działanie w celu budowania kontaktu pomaga wesprzeć relacje, które by nawiązano w sposób naturalny, gdyby ludzie nie byli tak bardzo zestresowani, zamyśleni lub po prostu nieuważni.

hjdbienek : :
lut 17 2010 Podtrzymywanie dobrego kontaktu
Komentarze: 0

Spróbuj przeprowadzić krótki eksperyment, który zademonstruje znaczenie kontaktu z samym sobą. Pomyśl o sytuacji ze swojego życia związanej z porozumiewaniem się, w której nie udało Ci się uzyskać tego, czego chciałeś od innej osoby — bez względu na to, czy sytuację tę charakteryzował konflikt, czy tylko frustracja. Teraz pomyśl o zdarzeniu, w którym udało Ci się osiągnąć to, co chciałeś — Ty i druga osoba byliście usatysfakcjonowani wynikiem interakcji. Teraz porównaj obie sytuacje, sprawdzając, czy nawiązaliście kontakt. Po wielokrotnym porównaniu takich sytuacji okazuje się, że sukces komunikacyjny znamionuje nawiązanie kontaktu, a niepowodzenie — jego brak. Budowanie dobrego kontaktu to podstawowy warunek całej skutecznej komunikacji. Jeśli tego nie potrafisz, po prostu nie będziesz skuteczny w kontaktach z innymi ludźmi. Kontakt to naturalna ludzka umiejętność. Swobodnie budujemy go na różne sposoby. Para z długoletnim stażem jest często opisywana jako dwoje bardzo podobnych do siebie ludzi. Rzeczywiście wyglądają podobnie. Wystarczy poobserwować kogoś, kto ma swojego mentora, by stwierdzić, że czasami przejmuje od niego sposób ubierania lub dobór marek, używa tych samych zwrotów i tonu głosu. Biznesmeni ubierają się tak, by przynależeć do środowiska korporacyjnego. Dopasowanie to potężna ludzka potrzeba. Wszyscy znamy wiele przykładów takich zachowań, ponieważ sami z nich korzystamy. Wszystkie oparte są na jakiejś formie podobieństwa, zgodności lub familiarności. Znalezienie sposobu na upodobnienie się zmniejsza różnice między nami, a w ten sposób pojawia się wspólny element, na którym można oprzeć relacje. Każdy z nas setki razy dziennie nawiązuje kontakt, nawet o tym nie myśląc. Zdarzają się jednak sytuacje, w których go brak. Każdy powinien posiąść umiejętność rozpoznawania takich sytuacji, w których nawiązał kontakt, i takich, kiedy mu to nie wyszło. Jeśli nie zauważysz, że nie masz z kimś kontaktu, nic z tym nie będziesz w stanie zrobić. Jak rozpoznać różnicę? W tym celu przy najbliższej okazji przeprowadź następujący eksperyment. Wybierz jakieś spotkanie z kolegą lub współpracownikiem, z którym nawiązałeś już kontakt. Sytuacja powinna być zwyczajna — na przykład zwykła wizyta towarzyska. Po rozpoczęciu rozmowy, gdy będzie się ona gładko toczyć i nawiążesz zupełnie naturalny kontakt, spróbuj zrobić następującą rzecz. Siedząc, przyjmij pozycję odmienną od tej, w której siedzi Twój rozmówca. Postaraj się także inaczej poruszać, mówić szybciej lub wolniej, głośniej lub ciszej. Zauważ, jak to zmienia interakcję. Prawdopodobnie rozmowa będzie przerywana. Twój kolega może Cię nawet zapytać, co jest nie tak. Zaważ, co się dzieje z Twoimi emocjami. To uczucie skrępowania jest sygnałem, że brakuje wam dobrego kontaktu. Skrępowanie to słowo, które wymienia wiele osób, opisujących uczucia sygnalizujące brak kontaktu. Przez chwilę skoncentruj się na tym, czego doświadczasz przy braku dobrego kontaktu. W przyszłości możesz te uczucia wykorzystać jako sygnał, że trzeba coś zrobić w celu jego osiągnięcia. To uczucie może być Twoim „detektorem utraty kontaktu". Powinieneś nauczyć się rozpoznawać moment włączenia alarmu i wiedzieć, co zrobić, by z powrotem nawiązać kontakt. Zakładając, że udało Ci się zerwać kontakt z Twoim kolegą podczas doświadczenia, spróbuj teraz szybko go odbudować, stosując jedną z następujących technik. O dobrym kontakcie można myśleć na dwa sposoby. Pierwszy to celowe nawiązywanie kontaktu przy rozpoczęciu każdej interakcji z osobą, z którą chcesz się udanie porozumieć. Drugie podejście polega na celowym założeniu, że masz już z kimś kontakt, i upewnieniu się, że włączyłeś swój wewnętrzny alarm wykrywający jego utratę i to z wysokim poziomem czułości. Czasami warto korzystać z obu metod, zwłaszcza na początku drogi, gdy jesteś adeptem umiejętności nawiązywania kontaktu. Bez względu na to, które podejście opanujesz jako pierwsze, musisz być świadomy wartości alarmu utraty kontaktu. Na przykład podczas sprzedaży jakiejś cennej własności, na przykład domu, związek między sprzedającym a kupującym często trwa przez wiele tygodni, a nawet miesięcy. Choć taki związek może się zacząć od wysokiego poziomu kontaktu, często zdarza się, że jego utrata następuje jeszcze przed zakończeniem transakcji, zwłaszcza w przypadku nieoczekiwanych trudności. W takiej sytuacji najistotniejsze jest, by sprzedający potrafił odkryć utratę kontaktu i wiedział, jak go szybko odbudować. W przeciwnym razie klient uda się gdzie indziej. Choć przykład sprzedaży jest oczywisty, to samo dotyczy każdego związku tak zawodowego, jak i osobistego. Każdy, kto przez jakiś czas był małżonkiem, wie, że związek rozpoczyna się — i oczywiście miejmy nadzieję trwa — od dobrego kontaktu. Przez większość czasu wszyscy wolimy wygodny i gładki przepływ komunikacji opartej na dobrym kontakcie. Jednak nawet w najlepszych związkach zdarzają się chwile, gdy brakuje kontaktu i trzeba go odzyskać. Skorzystaj z umiejętności nawiązywania kontaktu, aby wrócić na wspólny grunt związku — dobrego biznesu, dobrego małżeństwa lub bycia dobrym przyjacielem.

hjdbienek : :
lut 16 2010 ĆWICZENIE 23. USTALANIE CELÓW ZWIĄZKU
Komentarze: 0

1. Zdefiniuj swój związek.

 Po pierwsze, pomyśl o określonej osobie, z którą łączy Cię już jakiś związek, lub wybierz taką, którą właśnie poznajesz. Czego oczekujesz w relacji z tą osobą? Koncentruj się wciąż na tej osobie, ponieważ Twoje cele związane z innymi ludźmi mogą się znacznie różnić od innych celów.

 2. Zastosuj proces osiągania celu.

 Następnie przejdź z tym celem przez proces osiągania celu, który omówiliśmy w wcześniej. Zauważ, jak ta sekwencja powtarza ważne, dobrze już znane elementy. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w określonej dziedzinie, musisz wywiązać się z pięciu poniższych warunków dobrze sformułowanego celu.

 3. Ustal warunki.

 A. Oczekiwania. Czego oczekujesz od tego związku? Jaki jest jego cel? Pomyśl pozytywnie o tym, czego chcesz. Pamiętaj, by Twój cel mówił o tym, co chcesz zrobić, a nie czego nie chcesz: „Chcę zdobyć źródło referencji" lub „Chcę poznać przyjaciela" (a nie „Nie chcę rozmów handlowych bez uprzedzenia" lub „Nie chcę być sam"). B. Działania. Co możesz zrobić, by cel został osiągnięty? Jeśli to, czego oczekujesz od związku, jest czymś, czego nie możesz kontrolować, bardzo szybko może to doprowadzić do frustracji. Na przykład w przypadku konfliktu nie możesz kontrolować drugiej osoby, nie możesz więc mieć nadziei, że będzie się zachowywać w sposób, który uważasz za odpowiedni. W zamian użytecznym dla Ciebie celem może być pozostawanie kopalnią pomysłów i oazą spokoju, abyś potrafił zadawać odpowiednie pytania w nadziei na zrozumienie, czego tak naprawdę chce ta druga osoba. To jest coś, nad czym masz kontrolę. C. Znak. Jaki znak powiadomi Cię o dotarciu do celu? Co zobaczysz, usłyszysz i odczujesz, gdy osiągniesz swój cel? Bądź tak konkretny i realistyczny, jak tylko to możliwe. D. Kontekst. Pomyśl, gdzie i kiedy się to przyda. W jakim określonym kontekście chcesz osiągnąć swój cel? E. Konsekwencje. Jaki skutek lub wpływ będzie miało na Ciebie osiągnięcie tego celu w tym związku? Z drugiej strony równie ważne jest to, jaki wpływ będzie to miało na drugą osobę. Zastanawiając się nad skutkiem osiągnięcia celu dla tego związku, pomyśl, jaki rezultat masz zamiar uzyskać natychmiast. Jakie wyniki chciałbyś uzyskiwać za sześć miesięcy lub rok? A co z okresem jeszcze dłuższym? Dokonaj odpowiednich korekt. Teraz zastanówmy się nad prostym i skutecznym sposobem zbudowania związku, który może Ci pomóc w osiąganiu jeszcze większych sukcesów. Myśląc o ważnym związku lub relacji, odpowiedz na następujące pytania. Po pierwsze, czego pozytywnego oczekuję od tego związku? Po drugie, co mogę zrobić, by tak się stało? Po trzecie, jakie usłyszane, ujrzane lub doznane wrażenie powie mi, że osiągnąłem cel? Po czwarte, kiedy, gdzie, z kim i w jakim kontekście chcę osiągnąć ten cel? Po piąte, jakiego wpływu na mnie i ludzi, którzy są z tym związani, oczekuję po osiągnięciu tego celu — krótkofalowo, długofalowo i jeszcze dłużej? Myśląc o relacjach lub związkach, twórz zawsze cele, które spełniają pięć warunków określonych przez powyższe pytania. Potem, wraz z rozwojem wzajemnych stosunków, pamiętaj, by stale je zachowywać, gdyż pomogą Tobie i tej drugiej osobie w uzyskaniu tego, czego chcecie.

hjdbienek : :
lut 15 2010 Czysta nauka: Komety: Niepowstrzymana siła...
Komentarze: 0

hjdbienek : :
lut 15 2010 Ustal cele, które obejmują innych
Komentarze: 0

Gdy już zapoznasz się ze skutecznym sposobem osiągania celów, możesz całkowicie skoncentrować się na swoich celach. Wszyscy znamy to uczucie, gdy pomagamy komuś w uzyskaniu jego celów kosztem naszych. Nie jest ono zbyt przyjemne. Z drugiej strony, w trakcie badań odkryliśmy bardzo egoistyczny powód wzięcia pod uwagę celów drugiej osoby — w ten sposób i Ty odnosisz większy sukces. Duże, odnoszące sukcesy firmy stosują wobec swych klientów tzw. złotą zasadę. Wysoce ceniony Instytut Planowania Strategicznego (ang. Strategie Planning Institute) stworzył bazę danych o nazwie PIMS, która dokumentuje wpływ strategii marketingowych na dochód w ponad trzech tysiącach jednostek biznesowych we wszystkich sektorach ekonomii. Jest to olbrzymie źródło danych dla menedżerów. Na nie powołują się w swych książkach o dobrych praktykach zarządzania Peters i Waterman. Dane bazy PIMS mówią, że firmy, które znajdują się na pierwszych trzech miejscach pod względem kompetencji postrzegania jakości produktu (co oznacza, że cele swych klientów biorą za swoje), osiągają średnio zwrot z inwestycji dochodzący do 30 procent, co jest relatywnie wysokim zwrotem w porównaniu do tych firm, które znajdują się na ostatnich trzech miejscach i osiągają zwrot równy 5 procentom. Morał jest taki, że w relacjach biznesowych sukces osiągają ci, którzy cele swych klientów uważają za swoje. Ogromna liczba danych podkreśla znaczenie długofalowego myślenia w biznesie. Handlowiec, który myśli tylko o następnej sprzedaży, będzie później osiągał znacznie mniej sukcesów niż taki, który spogląda w przyszłość, myśląc nie tylko o aktualnej transakcji, ale o typie relacji, która w sposób naturalny doprowadzi do wielu innych transakcji, referencji i kolejnych interesów w przyszłości. Kiedy cele obejmują także innych ludzi, musisz zastanowić się na ich punktem widzenia. Wszyscy znamy już złotą zasadę (a nie wersję usłyszaną na ostatnim zebraniu pionu handlowego: „Ten, kto ma najwięcej złota, tworzy zasady") i powinniśmy ją zastosować, gdy będziemy myśleć o swych celach w związku: „Czy to, czego chcę dla siebie, jest równie dobre dla drugiej osoby?". Jeśli tak nie jest, musisz zmienić swój cel, by znalazły się w nim rzeczy korzystne dla drugiej strony. Ludzie, którzy nie biorą pod uwagę interesów swych kolegów, współpracowników, klientów lub odbiorców, odnoszą mniejsze sukcesy. Zastanów się, kiedy i gdzie się to przyda. W jakim konkretnym kontekście chcesz rozpatrywać dany cel? Osiągający duże sukcesy agent nieruchomości wiedział, czego chciał dla swych klientów i siebie. Oczywiście pragnął, by byli zadowoleni ze swojego zakupu. Chciał jednak również, by pamiętali o nim, gdy będą z dumą pokazywać nowy dom swoim znajomym, na wypadek gdyby ich przyjaciele byli zainteresowani kupnem lub sprzedażą jakiejś nieruchomości. Dobre referencje uzyskiwał od swych klientów w bardzo zmyślny sposób. Najpierw robił im kilka zdjęć z szerokimi uśmiechami na twarzy przed nowym domem podczas wręczania kluczy. Następnie przesłał im parę dużych odbitek w ramkach, a te często trafiały na biurka i stały tam przez wiele lat.

hjdbienek : :
lut 14 2010 ĆWICZENIE 22. WŁĄCZANIE LUDZI DO TWOICH...
Komentarze: 0

1. Wybierz cel Wybierz jakiś określony cel, który chcesz osiągnąć. Może to być znany cel lub możesz zastanowić się nad nowym. W obu przypadkach pamiętaj o użyciu procesu osiągania celu, z którym zapoznaliśmy się wcześniej. 2. Rozpoznaj obraz celu. Zwróć uwagę na to, jak ten cel ujawnia się w wewnętrznych systemach reprezentacji. Jakie widzisz obrazy, gdy myślisz o tym celu? Jakie w tym czasie słyszysz dźwięki i co do siebie mówisz? Co odczuwasz, gdy o nim myślisz? 3. Wybierz ludzi, których do niego włączysz. Teraz pomyśl o ludziach, których udział będzie niezbędny do osiągnięcia sukcesu. Czy byli oni częścią widzianych w myślach obrazów, dźwięków i odczuć? Jeśli ich nie objąłeś w swojej reprezentacji celu, zrób to teraz. Kogo chcesz i z kim musisz nawiązać relacje, aby osiągnąć ten cel? Upewnij się, by w Twojej reprezentacji pojawiły się odpowiednie obrazy i głosy tych ludzi. To przedstawi ich rolę w osiągnięciu celu. 4. Zdefiniuj sposób, w jaki te osoby będą powiązane z celem. Zwróć teraz uwagę na relacje między tymi ludźmi a celem. Czy ci ludzie zajęli w Twym umyśle pierwszy plan, czy też stoją w tle? Czy są w kolorze, czy też w czerni i bieli? Jakiej są wielkości w porównaniu z tym, co jest wokół nich? Prawdopodobnie chcesz, by ludzie będący częścią Twojego celu byli widoczni na pierwszym planie bardzo wyraźnie i barwnie. To związki z nimi pozwolą Ci osiągnąć poszczególne cele. Dokonaj stosownych poprawek w sposobie reprezentacji celu, aby Twoje relacje z tymi ludźmi stały się niezbędną częścią jego osiągnięcia. 5. Planowanie na przyszłość. Pomyśl o jakiejś chwili w przyszłości, w której będziesz rzeczywiście pracował na tym konkretnym celem. Powtarzając sytuację, celowo myśl o celu w sposób, w który go dopiero co utworzyłeś, podkreślając istotność ludzi oraz związków z nimi.

hjdbienek : :
lut 13 2010 Etap 1: ustal obustronnie satysfakcjonujące...
Komentarze: 0

Pierwszy etap budowy jakiegokolwiek udanego związku to cel całego związku. Jakiego związku pragniesz? Zbyt często ludzie nie mają pojęcia, czego oczekują w danym związku, co prowadzi do poważnych niedomówień i zmarnowania możliwości. Pomyśl o swojej pierwszej rozmowie o pracę. Prawdopodobnie byłeś całkowicie pochłonięty zdobywaniem tego stanowiska. Sądziłeś, że jego uzyskanie jest jedynym celem tej rozmowy. Jednak Twoim rzeczywistym i najważniejszym celem tego spotkania było wzbudzenie w osobie prowadzącej sympatii... lub przynajmniej zrozumienia, jak dużym atutem byłbyś dla tej firmy. Osiągając ten cel, miałbyś znacznie większe szanse na zdobycie pracy. Tę zasadę zna bardzo dobrze pewien odnoszący sukcesy komercyjny deweloper nieruchomości. Spotykając się z kimś po raz pierwszy w celu sprawdzenia możliwości współpracy nad jakimś projektem, ma w głowie bardzo konkretny cel. Idzie na spotkanie, planując nawiązanie dobrego kontaktu, który wzbudziłby w tej drugiej osobie pozytywne emocje, dzięki czemu zgodziłaby się ona na następne spotkanie. Budowanie związków, które przyczyniałyby się do osiągnięcia sukcesu, oznacza uświadomienie sobie celów różnych związków w Twym życiu. Być może masz już bardzo klarowne życiowe plany. Kiedy myślisz o osiąganiu celów, czy w swych planach znajdujesz miejsce dla ludzi? Wspaniale jest na przykład mieć w głowie określone cele sprzedaży. Jeśli jednak myśląc o tych celach, widzisz tylko sprzedane produkty i usługi, pomijasz coś znacznie bardziej istotnego. Niektórzy ludzie, myśląc o swoich celach, potrafią je zobaczyć tuż przed sobą oczami wyobraźni, potrzebnych do osiągnięcia tego celu ludzi widzą zaś w znacznym oddaleniu, jak gdyby ich znaczenie było bardzo niewielkie. A to nie jest przydatne. Gdyby tacy mistrzowie budowania związków jak Lee Iacocca lub Mary Kay uświadomili sobie własny sposób myślenia, zdradziliby nam swój sekret. Powiedzieliby nam, żeby zobrazować ludzi w swej wyobraźni jako bliskich i ożywionych, ponieważ to Twoje relacje z innym osobami umożliwiają osiągnięcie celów. Harvey Mackay, autor bestsellerowej książki Swim with Sharks Without Being Eaten Alive oraz odnoszący sukcesy szef dużej korporacji, zna wartość relacji z klientami. Stał się legendą w dziedzinie sprzedaży dzięki zaangażowaniu w budowanie związków z potencjalnymi kupcami produktów biurowych swojej firmy. Prowadząc szkolenia swojego personelu pionu handlowego, uczyła, aby dowiadywał się on o szczegóły z życia klientów. Należy poznać sześćdziesiąt sześć aspektów z ich życia prywatnego i zawodowego, między innymi takie rzeczy, jak to gdzie spędzają wakacje, co robią dla przyjemności, co ma dla nich osobiste znaczenie lub co cenią w dobrych relacjach z zewnętrznym personelem handlowym. Szkoli swoich ludzi, by wysyłali kartki, podziękowania i interesujące informacje do potencjalnych klientów. Mackay wie, że nie wszyscy pracownicy będą postępować tak z każdym potencjalnym klientem. Jednak, dzięki gromadzeniu wielu danych i informacji, możliwe będzie budowanie silnych relacji. Harvey Mackay osiągnął w biznesie sukces, ponieważ wiedział, że to bliskie i silne kontakty są za niego odpowiedzialne.

hjdbienek : :
lut 12 2010 Jak nawiązać kontakt?
Komentarze: 0

Każdy człowiek interesu powinien zadać następujące pytanie: „Jaką działalność prowadzę?". Niektórzy uważają, że jeśli handlują produktami, to prowadzą działalność handlową. A to nieprawda. Ich działalnością jest budowanie związków — ponieważ tak właśnie sprzedaje się towary. Także działalnością osób na kierowniczych stanowiskach jest budowanie związków, ponieważ w ten właśnie sposób udaje im się dokonać różnych rzeczy. Korporacje, które odnoszą największe sukcesy (oraz pracujące w nich osoby), znają wagę tej różnicy. Restauracje McDonald sprzedają żywność typu fast food. Jednak ich działalność to budowanie związków w oparciu o zalety ich produktów oraz walory rozrywkowe, jakie zapewnia pożywianie się w ich restauracjach. IBM sprzedaje komputery, ale ich dominacja na rynku jest spowodowana jakością relacji usługowych z klientami. Wiele popularnych i pożytecznych książek o zarządzaniu firmą koncentruje się na relacjach z klientem. Dzięki sukcesowi firm, który przyniosło to nowe nastawienie, wartość takich związków poznali także ludzie sukcesu. Oto trzy kroki stosowane przez ludzi sukcesu podczas tworzenia związku: 1. Ustal obustronnie satysfakcjonujące cele. 2. Nawiąż i utrzymuj niewerbalny kontakt. 3. Wywołuj w innych pozytywne emocje.

hjdbienek : :
lut 11 2010 Budowanie kontaktu i trwałych relacji -...
Komentarze: 0

Większość odnoszących sukcesy profesjonalistów rozumie intuicyjnie znaczenie roli, jaką w ich życiu i karierze odgrywają inni ludzie. Nie jest przesadą powiedzenie, że ludzie to nasze najcenniejsze zasoby. Ponieważ związki są tak ważne i ponieważ najwybitniejsi profesjonaliści na każdym polu potrafią budować silne i trwale relacje, wiedza, jak to robią, jest niezbędna. Wiele szkoleniowych programów samorozwoju (ang. self-development training programs) stara się na to odpowiedzieć opisami osób, które odniosły sukces. Niektórzy z lepszych instruktorów idą dalej i mówią, co masz robić. Każdy, kto próbował nabyć nową umiejętność fizyczną — na przykład w ramach jakiegoś sportu — wie, w czym problem. Jedna sprawa to wiedza, co robić, a zupełnie inna, jak to robić. Są też tacy trenerzy, którzy mówią, czego nie robić. Jeśli próbowałeś trafić w piłeczkę golfową, ktoś Cię mógł instruować, byś nie popychał kija drugą ręką. W ten sposób mówił, czego nie należy robić. To mógł Ci prawdopodobnie powiedzieć każdy, kto kiedykolwiek grał w golfa. Dużo użyteczniejszą informacją jest to, co robić: „Prowadź ręką ułożoną z przodu". Jednak bardzo niewiele osób potrafi powiedzieć Ci, jak faktycznie wykonać tę pozornie prostą instrukcję. Jeżeli pragniesz w swoim życiu całkowitego przyswojenia danych umiejętności, musisz wiedzieć, co robić i jak to robić. Za chwilę zapoznasz się z pewnymi konkretnymi informacjami o tym, „jak to robić", dzięki którym zaczniesz odnosić możliwie największe sukcesy. Badania wykazały, że 83 procent całego handlu bazuje na tym, czy klient polubił sprzedawcę. Okazuje się, że ludzie są bardziej skłonni trzymać się pracy, w której czują się lubiani i doceniani, niż pracy lepiej płatnej. Słynni ludzie sukcesu, jak Lee Iacocca i Mary Kay, znają wagę związków. Iacocca jest często opisywany jako osoba otwarta i bezpośrednia. Potrafi nawiązać kontakt, jest lubiany i godny zaufania. Ludzie czują się dobrze, przebywając z nim. Wielki sukces Mary Kay można bezpośrednio przypisać jej głównemu zainteresowaniu zawodowemu — ludziom. Zapytaj ją o zarządzanie, a opowie Ci o swych ludziach. Mówi: „Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany — tak w pracy, jak i poza nią. Wysłuchuj uważnie innych ludzi i pokaż im, że ich cenisz". Badania NLP wykazały, że wielu ludzi sukcesu potrafi bardzo szybko wywołać u innych uczucie sympatii i uznania. W sposób naturalny sprawiają, że ludzie czują się w ich otoczeniu swobodnie. Okazują także zainteresowanie wartościami innych osób. Tym, których sukcesy są niewielkie lub żadne, zazwyczaj brak tych umiejętności. Wiele metod szkolenia z zakresu komunikacji w handlu i zarządzaniu podkreśla istotę dobrego kontaktu (ang. rapport). Często sugeruje się, że sposobem na jego osiągnięcie jest naśladowanie stylu ubierania czy dopasowanie do doświadczenia życiowego drugiej osoby. Jeśli więc ta druga osoba lubi baseball, Ty też spróbuj go polubić. Ta metoda może w pewnych przypadkach zadziałać. Jednak niektórzy ludzie potrafią zbudować silne związki nawet tam, gdzie nie ma wspólnych zainteresowań takich jak baseball. Zamiast słowa kontakt używamy słowa budowanie kontaktu i jest ku temu powód. Kontakt to tylko jeden z ważnych aspektów każdego związku. Ponieważ nawiązywanie i utrzymanie kontaktu jest tak cenne, musisz poznać kilka metod, które Ci to umożliwią. W tej chwili popularne stały się techniki nawiązywania kontaktu — w rzeczywistości niektórzy obiecują „natychmiastowy kontakt". Jednak większość związków trwa znacznie dłużej. Musisz więc zastanowić się nad tym, co się dzieje w Twoich związkach przez dłuższy okres, chyba że planujesz stale zarządzać nowym zespołem lub handlować z nowymi ludźmi albo Twoja firma nie ceni dobrych referencji. Ludzie sukcesu potrafią budować trwałe związki.

hjdbienek : :
lut 10 2010 Czego się dowiedziałeś
Komentarze: 0

Różnica między człowiekiem, który ma zwykłe marzenia, a tym, który w sposób zdyscyplinowany dąży do sukcesu, jest następująca: nie każdy marzyciel osiąga sukces, ale każdy człowiek sukcesu jest marzycielem. Ożywia swe marzenia działaniem. Szczęście przychodzi do tych, którzy mają marzenia i robią dokładnie to, co potrzeba, by się spełniły. Oto niektóre z ważnych pojęć omówionych i doświadczonych w tym rozdziale Misja — odkrycie celu swojego życia. Role — różnorakie tożsamości, które przyjmujesz, aby spełnić swą misję. Wartości — to, co jest ważne dla Ciebie i co uwydatniają reakcje emocjonalne na sposób wykonania roli. Cele — określone wyniki, które chcesz osiągnąć, aby przeżyć swoją rolę w sposób spójny z misją i wartościami. Pamiętaj, że w wypełnieniu misji pomoże zastosowanie kolejnych etapów procesu osiągania celu: • opracowanie dobrze sformułowanego celu, • stworzenie nieodpartej wizji przyszłości, • opracowanie planu, • szybkie powtórzenie, • podjęcie działania. Wraz z kolejnymi zastosowaniami tych procedur rozwój misji i jej konkretnych celów będzie dużo szybszy. Równocześnie z odkrywaniem tego, kim jesteś w tym zestawie tożsamości ról, wzmocni się Twoje głębokie poczucie celu. Wewnętrznie możesz słyszeć dźwięki i znać zasady, które prowadzą Cię przez tę misję. Możesz odczuwać wewnętrzne sygnały celowości i ważności, Twoje głębokie wartości, które się w Tobie zbierają. Kiedy Twoje cele oświetli większy cel życiowej misji, nabierają one specjalnego znaczenia. Nagle masz energię do ich realizacji, ponieważ są przyjemne i ważne. Cele poparte misją pochodzą z tego, kim jesteś. To nie są listy rzeczy do zrobienia. Wyłaniają się w sposób naturalny, gdy dążysz do swych wartości i misji. Podobnie jak w przypadku Twoich idoli, aktywnemu osiąganiu kamieni milowych misji, tych znaków granicznych w życiowej podróży, towarzyszy poczucie spójności.

hjdbienek : :