Spróbuj przeprowadzić krótki eksperyment, który zademonstruje znaczenie kontaktu z samym sobą. Pomyśl o sytuacji ze swojego życia związanej z porozumiewaniem się, w której nie udało Ci się uzyskać tego, czego chciałeś od innej osoby — bez względu na to, czy sytuację tę charakteryzował konflikt, czy tylko frustracja. Teraz pomyśl o zdarzeniu, w którym udało Ci się osiągnąć to, co chciałeś — Ty i druga osoba byliście usatysfakcjonowani wynikiem interakcji. Teraz porównaj obie sytuacje, sprawdzając, czy nawiązaliście kontakt. Po wielokrotnym porównaniu takich sytuacji okazuje się, że sukces komunikacyjny znamionuje nawiązanie kontaktu, a niepowodzenie — jego brak. Budowanie dobrego kontaktu to podstawowy warunek całej skutecznej komunikacji. Jeśli tego nie potrafisz, po prostu nie będziesz skuteczny w kontaktach z innymi ludźmi. Kontakt to naturalna ludzka umiejętność. Swobodnie budujemy go na różne sposoby. Para z długoletnim stażem jest często opisywana jako dwoje bardzo podobnych do siebie ludzi. Rzeczywiście wyglądają podobnie. Wystarczy poobserwować kogoś, kto ma swojego mentora, by stwierdzić, że czasami przejmuje od niego sposób ubierania lub dobór marek, używa tych samych zwrotów i tonu głosu. Biznesmeni ubierają się tak, by przynależeć do środowiska korporacyjnego. Dopasowanie to potężna ludzka potrzeba. Wszyscy znamy wiele przykładów takich zachowań, ponieważ sami z nich korzystamy. Wszystkie oparte są na jakiejś formie podobieństwa, zgodności lub familiarności. Znalezienie sposobu na upodobnienie się zmniejsza różnice między nami, a w ten sposób pojawia się wspólny element, na którym można oprzeć relacje. Każdy z nas setki razy dziennie nawiązuje kontakt, nawet o tym nie myśląc. Zdarzają się jednak sytuacje, w których go brak. Każdy powinien posiąść umiejętność rozpoznawania takich sytuacji, w których nawiązał kontakt, i takich, kiedy mu to nie wyszło. Jeśli nie zauważysz, że nie masz z kimś kontaktu, nic z tym nie będziesz w stanie zrobić. Jak rozpoznać różnicę? W tym celu przy najbliższej okazji przeprowadź następujący eksperyment. Wybierz jakieś spotkanie z kolegą lub współpracownikiem, z którym nawiązałeś już kontakt. Sytuacja powinna być zwyczajna — na przykład zwykła wizyta towarzyska. Po rozpoczęciu rozmowy, gdy będzie się ona gładko toczyć i nawiążesz zupełnie naturalny kontakt, spróbuj zrobić następującą rzecz. Siedząc, przyjmij pozycję odmienną od tej, w której siedzi Twój rozmówca. Postaraj się także inaczej poruszać, mówić szybciej lub wolniej, głośniej lub ciszej. Zauważ, jak to zmienia interakcję. Prawdopodobnie rozmowa będzie przerywana. Twój kolega może Cię nawet zapytać, co jest nie tak. Zaważ, co się dzieje z Twoimi emocjami. To uczucie skrępowania jest sygnałem, że brakuje wam dobrego kontaktu. Skrępowanie to słowo, które wymienia wiele osób, opisujących uczucia sygnalizujące brak kontaktu. Przez chwilę skoncentruj się na tym, czego doświadczasz przy braku dobrego kontaktu. W przyszłości możesz te uczucia wykorzystać jako sygnał, że trzeba coś zrobić w celu jego osiągnięcia. To uczucie może być Twoim „detektorem utraty kontaktu". Powinieneś nauczyć się rozpoznawać moment włączenia alarmu i wiedzieć, co zrobić, by z powrotem nawiązać kontakt. Zakładając, że udało Ci się zerwać kontakt z Twoim kolegą podczas doświadczenia, spróbuj teraz szybko go odbudować, stosując jedną z następujących technik. O dobrym kontakcie można myśleć na dwa sposoby. Pierwszy to celowe nawiązywanie kontaktu przy rozpoczęciu każdej interakcji z osobą, z którą chcesz się udanie porozumieć. Drugie podejście polega na celowym założeniu, że masz już z kimś kontakt, i upewnieniu się, że włączyłeś swój wewnętrzny alarm wykrywający jego utratę i to z wysokim poziomem czułości. Czasami warto korzystać z obu metod, zwłaszcza na początku drogi, gdy jesteś adeptem umiejętności nawiązywania kontaktu. Bez względu na to, które podejście opanujesz jako pierwsze, musisz być świadomy wartości alarmu utraty kontaktu. Na przykład podczas sprzedaży jakiejś cennej własności, na przykład domu, związek między sprzedającym a kupującym często trwa przez wiele tygodni, a nawet miesięcy. Choć taki związek może się zacząć od wysokiego poziomu kontaktu, często zdarza się, że jego utrata następuje jeszcze przed zakończeniem transakcji, zwłaszcza w przypadku nieoczekiwanych trudności. W takiej sytuacji najistotniejsze jest, by sprzedający potrafił odkryć utratę kontaktu i wiedział, jak go szybko odbudować. W przeciwnym razie klient uda się gdzie indziej. Choć przykład sprzedaży jest oczywisty, to samo dotyczy każdego związku tak zawodowego, jak i osobistego. Każdy, kto przez jakiś czas był małżonkiem, wie, że związek rozpoczyna się — i oczywiście miejmy nadzieję trwa — od dobrego kontaktu. Przez większość czasu wszyscy wolimy wygodny i gładki przepływ komunikacji opartej na dobrym kontakcie. Jednak nawet w najlepszych związkach zdarzają się chwile, gdy brakuje kontaktu i trzeba go odzyskać. Skorzystaj z umiejętności nawiązywania kontaktu, aby wrócić na wspólny grunt związku — dobrego biznesu, dobrego małżeństwa lub bycia dobrym przyjacielem.