Komentarze: 0
Postawa człowieka ma również swoją wymowę - także i w biznesie. Jej znajomość jest pomocna podczas prowadzenia negocjacji, narad i w wielu codziennych sytuacjach zawodowych, których jesteśmy uczestnikami. A oto wybrane przykłady: 1) Postawa szefa - ręce tkwią w kieszeniach spodni, a więc znikają z pola widzenia. Wyraz twarzy nieprzenikniony, a postawa wyczekująca, zmieniająca się wraz z rozwojem sytuacji. 2) Postawa szefowej lub rewolwerowca - ręce oparte na biodrach i stanie w rozkroku świadczą z jednej strony o dużej pewności siebie, a z drugiej - o skupieniu, czujności i gotowości do riposty. 3) Duet otwarty - dwóch mężczyzn stoi w pozycji otwartej, swobodnej i zaprasza trzecią osobę o podobnym statusie do przyłączenia się do nich. Gdy podchodzą następne osoby, tworzy się trójkąt, kwadrat, koło itd. Sytuacja taka może się zdarzyć w kuluarach spotkań, narad, sympozjów, podczas koktajli itp. Ten typ postawy sprzyja nawiązywaniu bliższej znajomości przełożonych z podwładnymi, gdyż nie stwarza barier występujących na ogół w relacjach szef-pracownik. 4)Duet zamknięty - to bezpośrednie, bliskie skierowanie ciał naprzeciw siebie. Dwie osoby wchodzą wzajemnie na swoje terytorium, naruszając nawet strefę osobistą, nie dopuszczając do włączenia się osób trzecich. 5) Postawa oburęczna - przełożony lub osoba o zbliżonym statusie zawodowym podczas powitania lub pożegnania chwyta zazwyczaj dłoń rozmówcy obiema rękami. Ten podwójny chwyt ma przekazać zwiększoną porcję serdeczności. Zarówno biznesmeni, a jeszcze w większym stopniu politycy, próbują tą taktyką, obliczoną na pokaz, podkreślić szczególną życzliwość dla drugiej strony. W rzeczywistości człowiek oburęczny jest bardzo zaborczy i daleki od naturalnej i bezinteresownej serdeczności. 6) Protekcjonalna uprzejmość - tak wita gościa ktoś, kto najczęściej zajmuje wyższą pozycję w hierarchii służbowej. Jego lewa ręka położona na ramieniu gościa z jednej strony ma świadczyć o serdeczności lub ją udawać, a z drugiej - trzyma gościa na dystans, czyli sam ingeruje w jego strefę osobistą, a od swojej trzyma go na bezpieczną odległość. Wymowa takiego gestu jest następująca: „Wszystko w porządku, będziemy ze sobą współpracować, ale na moich warunkach". 7) Trójkąt otwarty - to spotkanie równoprawnych partnerów, bez napięcia czy wrogości. Wszyscy są zadowoleni, nikt nie preferuje nikogo. Doskonały klimat do nawiązywania owocnych kontaktów zawodowych.