Komentarze: 0
Tajemnica która nas otacza
pn | wt | sr | cz | pt | so | nd |
29 | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 |
06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 |
Pomieszczenie do pracy powinno być tak urządzone, by sprzyjało dobremu samopoczuciu, od tego bowiem zależą sukcesy zawodowe i nastawienie psychiczne pracowników, z jakim codziennie przychodzą do firmy. Możesz popisać się własną inwencją w urządzeniu swojego stanowiska pracy i wystroju wnętrza. Podajemy kilka rad w tym względzie, wywodzących się z modnej ostatnio chińskiej sztuki feng-shui. Skorzystaj z nich i wprowadź do swojego najbliższego otoczenia więcej harmonii, a zyska na tym cała instytucja. • Kształt pomieszczenia. Powinien to być pokój kwadratowy lub prostokątny, sprzyjający uzyskiwaniu dobrych efektów w pracy. Wszelkie inne kształty pomieszczeń potęgują nieporozumienia, konflikty i nerwową atmosferę. • Oświetlenie. Bardzo ważny element wyposażenia pomieszczenia. Powinno być harmonijne i równomierne. Zbyt jaskrawe żarówki męczą wzrok, osłabiają koncentrację i wywołują niepokój, podobnie jak świetliki, pod którymi bezpośrednio nie należy pracować. Niewskazane jest też zawieszanie tuż nad biurkiem lamp ani innych przedmiotów, gdyż dodatkowo oddziałują na nas swoją energią. Wystarczy lampka z boku biurka, włączana wtedy, gdy niedostateczne jest oświetlenie naturalne. • Biurko. Podstawowe miejsce pracy powinno być usytuowane tak, aby pracownik widział całe pomieszczenie, bo wówczas jest najbardziej twórczy i czuje się bezpiecznie. Dla biurka odpowiednim miejscem jest ustawienie go nie na wprost drzwi, lecz przy jednej z sąsiadujących z nimi ścian. • Meble biurowe. Zarówno w gabinecie szefa, jak i w pomieszczeniach pracowników meble powinny mieć zaokrąglone lub owalne kształty. Wzmacniają wtedy inwencję twórczą, myślenie koncepcyjne i kreatywność. Natomiast meble o kształtach prostokątnych, kwadratowych i o ostrych kantach wskazane są do firm lub działów handlowych, gdzie tzw. tnąca energia pobudza do szybkich działań, ale jednocześnie zwiększa nerwowość pracowników. Warto pamiętać o ogólnej zasadzie, że przedmioty okrągłe emitują dobrą energię, a kanciaste negatywną. Przy narożnikach mebli znajdują się największe skupiska niepożądanej energii tnącej chi. Powoduje to u znajdującej się w takim miejscu osoby złe samopoczucie, a u pozostałych osób, siedzących przy stole, negatywne nastawienie do niej. Ma to znaczenie podczas narad czy rozmów gabinetowych. Najbardziej odpowiednie są meble drewniane w naturalnych kolorach. Specjaliści od feng-shui radzą unikać bieli, czerni i powierzchni z wysokim połyskiem, bo przyczyniają się do zmęczenia oczu, osłabienia ostrości widzenia i uczucia ogólnego znużenia. • Drobne przedmioty. Z pomieszczenia należy systematycznie usuwać rzeczy niepotrzebne, popękane lub uszkodzone, bo zakłócają tylko przepływ dobrej energii. Urządzenia i używane na co dzień drobne przedmioty powinny znajdować się w zasięgu ręki. Dokumenty zaleca się układać poziomo i niewysoko, gdyż spiętrzone sprawiają wrażenie nadmiaru obowiązków i wpływają deprymująco na osobowość pracujących tam osób. • Remedia. Są to przedmioty, które umieszczone w odpowiednich miejscach, poprzez swój kształt, kolor i materiał, z którego zostały wykonane, wpływają na siłę i kierunek energii krążącej w pomieszczeniach. W sekretariacie dobrze jest zawiesić dzwonki lub kulę, a na stoliku zapalić świecę, kadzidełko czy modny ostatnio kominek aromatyczny. W ten sposób przegrodzone zostaną poszczególne rodzaje energii. Miłe wrażenie sprawiają też osobiste drobiazgi. Może to być zdjęcie kogoś bliskiego lub maskotka. Należy tylko przestrzegać, aby drobnych przedmiotów nie było zbyt dużo.
Amerykański magazyn „The Independent" podaje, że biurko szefa zdradza jego osobowość. Na podstawie wieloletnich obserwacji psychologom udało się wyróżnić szereg prawidłowości. Tego typu analizy psychologiczne są również zaliczane do szeroko pojętego języka ciała w biznesie, a przynajmniej znakomicie go wzbogacają i uzupełniają. Oto wybrane spostrzeżenia dotyczące szefa: • Szef superzorganizowany. Na jego biurku panuje wzorowy porządek, bo znajdują się tylko przedmioty niezbędne. Zwraca na to uwagę również w sekretariacie. Możesz śmiało zwracać się do niego w różnych sprawach, nawet osobistych, gdyż lubi czuć się potrzebny. Przywiązuje wagę do pozorów, dlatego stara się być miły i uczynny, ale jeśli odczuje brak uznania ze strony otoczenia, wówczas może zaskoczyć cię wybuchem złości. • Szef efektowny. Lubi duże biurko, a na nim dużo wolnego miejsca. Ceni wszelkie atrybuty swojej władzy, a więc tytułowanie, uniżoność podwładnych, komplementy itp. Cechuje go duży spryt życiowy i przebiegłość w negocjacjach. Tak umiejętnie operuje swoimi zaletami i wadami, że trudno jest go czymś zaskoczyć. • Szef łowca sukcesów. Gromadzi w szufladach biurka lub wokół siebie wszystkie możliwe trofea, a więc: odznaczenia, dyplomy, publikacje, otrzymane figurki itp. Jest zawsze żądny osiągnięć i tła, na którym mógłby błyszczeć. Często lubi przechwalać się przed swoją sekretarką. Odznacza się cechami przywódczymi i organizatorskimi. Jest otwarty na nowe inicjatywy. W razie niepowodzenia lub braku uznania staje się malkontentem, a niekiedy nawet osobą trudną do zniesienia. • Szef kolekcjoner. Lubi na swoim biurku ustawiać różnego rodzaju maskotki i inne drobiazgi. W pracy jest aktywny. W stosunku do najbliższego otoczenia, a zwłaszcza swojej sekretarki stara się być przyjazny i rozmowny. Lubi wypytywać o życie osobiste, podwładnych traktuje po ojcowsku. Wadą jego jest jednak brak dyskrecji. • Szef chaotyczny. Nie przeszkadza mu bałagan na jego biurku. Jak na straganie mieszają się tam różne dokumenty i przybory biurowe, przedmioty osobiste, a na wszystkim poprzyczepianych jest mnóstwo karteczek z najróżniejszymi informacjami. Nigdy nie wie, gdzie co leży. Jego sekretarka musi posiadać zdolności detektywistyczne, aby na zawołanie odnaleźć odpowiedni dokument. Szef chaotyczny często zachowuje się histerycznie, ale mimo to jest lubiany, kontaktowy i potrafi twórczo myśleć.
Zajmując się komunikacją niewerbalną i zagospodarowaniem przestrzeni w biurze, w grze o władzę można wykorzystać szereg elementów znajdujących się w wyżej wymienionych pomieszczeniach dla podniesienia statusu społecznego pracujących w nich osób. Gra o władzę może toczyć się za pomocą umiejętnie i sprytnie umeblowanego gabinetu (odpowiednia liczba stołów kwadratowych, prostokątnych, okrągłych), strategii ustawienia krzeseł, wielkości tych krzeseł w stosunku do drugiej osoby itd. Jeżeli pełnisz kierowniczą funkcję w przedsiębiorstwie, ważne jest, po kim dziedziczysz służbowy pokój lub swój kącik. O ile nie wprowadzisz widocznych zmian w ustawieniu biurka czy wystroju wnętrza, wówczas jednoznacznie będziesz kojarzony z poprzednikiem. Przejmiesz jego image i trudno ci będzie utrwalić w świadomości podwładnych własną osobowość. Jeżeli w swoim pokoju często pełnisz również funkcje reprezentacyjne w stosunku do osób z zewnątrz, to biurko najkorzystniej jest ustawić w środkowej części pomieszczenia - w miarę możliwości tyłem do okna; ma to tę zaletę, że jako gospodarz twarz masz w cieniu, a gość występuje w świetle wpadającym przez okno. Jeśli zamierzasz dużo pracować we własnym pokoju, korzystniej jest ustawić biurko tak, aby światło padało na blat z boku. Wnętrze pokoju służbowego wiele mówi o osobowości gospodarza. Przy wyposażaniu gabinetu pamiętać należy, że najważniejsza jest ściana znajdująca się za twoimi plecami, gdyż na niej spoczywa wzrok interesantów. Możesz więc w tym miejscu zawiesić swoje dyplomy, trofea lub coś oryginalnego, co dobrze świadczy o guście gospodarza. Na innych ścianach porozmieszczaj to, co wzbogaca twoje życie wewnętrzne, to, co lubisz. Mogą to być fotografie członków rodziny, pejzaże, makrama itp. Nie wolno jednak przesadzać z liczbą rekwizytów. Odpowiedni wystrój gabinetu można nazwać strategicznym w osiąganiu celu. Należy tak ustawić meble w gabinecie, aby zapewnić sobie status władzy nad swoimi pracownikami, a jednocześnie stworzyć takie warunki, by podwładni, wtedy kiedy chcemy, czuli się u nas swobodnie i byli chętni do współpracy. Biurko umieszczone przed przeszkloną ścianą działową bardziej uwidoczni szefa dla osób wchodzących do gabinetu, a sam gabinet staje się zdecydowanie większy. Krzesło postawione przy biurku w pozycji narożnej uczyniło komunikację bardziej otwartą, natomiast umieszczony w drugim końcu gabinetu okrągły stolik z trzema identycznymi krzesłami pozwolił na odbywanie nieformalnych spotkań na zasadzie równorzędności. Wynikiem tych zmian była poprawa stosunku szef-podwładny, szefa zaczęto postrzegać jako człowieka spokojnego i zrównoważonego emocjonalnie. Istnieje też możliwość, aby za pomocą niektórych przedmiotów ułożonych strategicznie i użytych jako niewerbalnych sposobów komunikacji - zwiększyć status i władzę szefa firmy. Zaliczyć do nich można m.in. niskie kanapy dla gości, aparaty telefoniczne, popielniczki i inne rekwizyty o znacznej wartości, ściany wyklejone dyplomami i nagrodami, sejf itp. Wszystkie te elementy podkreślają status tego, kto zajmuje powyższe pomieszczenie, czyniąc go niedostępnym dla przeciętnego petenta.