Komentarze: 0
Tajemnica która nas otacza
pn | wt | sr | cz | pt | so | nd |
31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 |
07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 |
Dziś masz do wypełnienia tajną misję: zachęć wszystkie osoby, które spotkasz, aby poczuły się lepiej. Możesz posłużyć się miłym i szczerym komplementem, gestem lub uśmiechem, ofertą lub propozycją pomocy. Wprowadzaj innowacje i twórz, zwracając uwagę na okoliczności. Pod koniec dnia zapisz wyniki. Kontynuuj ten eksperyment tak długo, jak będziesz uważał go za satysfakcjonujący.
Możesz również zastosować tę taktykę do samego siebie. Jakie uczucie (gdybyś mógł doświadczać go co najmniej kilka razy dziennie) sprawiłoby, że całe Twoje życie osobiste i zawodowe stałoby się prostsze i cudowniejsze? Pomyśl o trzech rzeczach, które mógłbyś zrobić, żeby wywołać w sobie tę emocję. Zacznij już dzisiaj.
Często mówi się, że 93 procent bezpośredniej komunikacji ma charakter niewerbalny — inaczej mówiąc, słowa stanowią jedynie 7 procent komunikacji. Dzisiaj sprawdzisz to sam. Poćwicz dopasowywanie się do rytmów ciała wszystkich osób, które dziś spotkasz. Jeżeli będą poruszać się powoli i rozważnie, rób to samo. Jeżeli będą ruszać się szybko i obficie gestykulować, poruszaj się w ich tempie i dodaj kilka gestów, które będą przypominać ich.
Jeśli uważasz, że radzisz sobie z NLP całkiem nieźle, spróbuj najpierw odróżnić swoje zachowanie niewerbalne od zachowania rozmówcy (poruszaj się szybko, gdy on porusza się wolno, gestykuluj dużo, gdy on nie gestykuluje wcale), a następnie po tym, jak więź zacznie słabnąć, zmień strategię i odnów kontakt, dopasowując się do rytmów i gestów rozmówcy.
Słuchanie to druga połowa tajemnicy wspaniałej komunikacji. Ale o jaki rodzaj słuchania chodzi? Można słuchać, tylko czekając, aż rozmówca skończy wypowiedź, tak byśmy mogli kontynuować. Można słuchać słów — tylko po to, żeby odnaleźć logiczną strukturę w celu jak najbardziej efektownego odparcia argumentu oponenta. Można jednak również słuchać, aby zrozumieć serce i umysł drugiego człowieka. Magia dobrego kontaktu wiąże się z tym ostatnim rodzajem słuchania — słuchania w oczekiwaniu na to, że dowiemy się, co widzi, słyszy, czuje i myśli rozmówca.
Tego rodzaju pogłębione słuchanie zaczyna się od usłyszenia tego, jak druga osoba pojmuje swój świat: tego, co widzi, słyszy i czuje. Aby słuchać jeszcze uważniej i lepiej wykorzystać magię Twoich umiejętności nawiązywania dobrego kontaktu, zacznij od uproszczenia środowiska uczenia się. Gdy ktoś rozmawia z Tobą twarzą w twarz, dochodzi do przekazania niewiarygodnej ilości informacji: słów, gestów, emocji i nieuświadamianych wskazówek. Mógłbyś spróbować zacząć od nawiązywania dobrego kontaktu słuchowego, rozmawiając przez telefon. Gdy będziesz wsłuchiwać się w słowa rozmówcy, poćwicz mówienie z tym samym rytmem lub tempem, co osoba, z którą rozmawiasz. Poćwicz posługiwanie się jej wzorcami intonacyjnymi. Używaj głosu w podobny sposób co osoba po drugiej stronie słuchawki. Jeżeli jej głos jest „matowy", postaraj się „zmatowić" swój głos. Jeżeli mówi ekspresyjnie, poćwicz mówienie w sposób bardziej ekspresyjny. Umieść poniższą listę słów „procesowych" obok telefonu i zacznij serwować dzwoniącym „sprzężenie zwrotne", posługując się tym samym rodzajem słów co oni.
Generyczne
(nieokreślone) : wiedzieć , rozumieć , wierzyć , czuć , odkryć , komunikować
Wizualne : widzieć , patrzeć , wyglądać , wyobrażać sobie , perspektywa , ujawnić
Słuchowe : słyszeć , słuchać , mówić , pytać , brzmi , zgrany
Kinestetyczne : czuć , dotykać , chwytać , łapać , kontaktować się , pchać
Słowa , które sugerują wizualizację : kolor , iskrzyć , przejrzysty , mignąć
Słowa , które sugerują dźwięki : dysonans , trzeszczeć , cisza , grać
Słowa , które sugerują uczucia i wrażenia : rozważać , ciekawy , ciepły , łagodny